The Strokes: At The Door

The Strokes tekee tänä vuonna komein askelin paluuta jättimäisille pelikentille. 2000-luvun alussa Nirvana-tyyliin populaarimusiikin suuntaa debyyttialbumillaan Is This It vahvasti muokannut newyorkilaisyhtye ilmoitti vastikään muun muassa olevansa ensi kesänä Flow Festivalin yksi pääesintyyjistä, soitti pari päivää sitten Bernie Sandersin vaalitilaisuudessa ja ilmoitti eilen tämän uuden biisinsä myötä julkaisevansa 10. huhtikuuta Rick Rubinin kanssa tehdyn The New Abnormal -albumin. The New Abnormal on ensimmäinen Strokes-albumi seitsemään vuoteen, edellisen kerran bändi julkaisi uutta musiikkia vuoden 2016 ep:llään Future Present Past.

Tulevan levyn ensimmäinen maistiainen ei tarjoile energisiä kitaroita, se ei ole koukuttava pop-helmi, tai rempseä rokkiralli, sen sijaan At The Door on mahtipontisen lupaileva, kaihosti maalaileva ja hieman haastavasti haahuileva kappale muistuttaen enemmän Daft Punkin tunnelmointihelmiä kuin Strokesin indierock-klassikoita. Vaikka kappale ei heti päästä kuulijaansa helpolla, on se silti erinomaisen ja bändin tyylille uskollinen paluu, Julian Casablancasin ääni on ikuisesti yksi tämän vuosituhannen merkittävimmistä ja maagisimmillaan se on vain ja ainoastaan The Strokesin kanssa, toki Casablancas on mainio Voidz-yhtyeensäkin kanssa, muttei mitään verrattuna Strokesiin.

Tulevan levyn meinigistä kertoo varmasti paljon myös se, että levyn kansitaiteena nähdään Jean-Michel Basquiatin teos Bird on Money.

The Strokes ei ole ikinä jäänyt toistamaan itseään, eikä se ikinä tule sitä tekemään. Strokes on yhtye, jonka tarvitsee aina hieman uudistua elääkseen, aina se ei ole siinä välttämättä täydellisesti onnistunut, mutta At The Door ainakin lupailee hyvää tulevasta.


Kuuntele ja seuraa päivittäin rakkaudella päivitettävää Päivän Biisit -soittolistaa Spotifyssä ja Apple Musicissa.