Vladislav Delay – Rampa

Kun vuosikymmenien päästä mietimme 2000-luvun alun merkittävimpiä suomalaisia säveltäjiä ja taiteilijoita, niin monen yllätykseksi Sasu Ripatin nimi löytyy korkealta noilla listoilla, monilla ulkomaisilla listoilla Ripatti on jo kaksi vuosikymmentä ollutkin ehkäpä se merkittävin ja arvostetuin suomalainen visionääri, yksi vuosituhannen vaihteen elektronisen musiikin suurista edelläkävijöistä. Ripatti tunnetaan paremmin taiteilijanimistään kuten Luomo, Uusitalo ja Vladislav Delay.

Levykaupan tiskin takana palveleminen oli hyvä mittari siihen, mikä suomalainen musiikki kiinnosti maailmalla. 90-luvulla se oli Pan sonic, Jimi Tenor ja kaikki, mitä Sähkö-levy-yhtiö julkaisi, uutta vuosikymmentä lähestyessä kiinnostuksen kohteet olivat Fonal-levy-yhtiö, HIM ja ehkä eniten Vladislav Delay.

Vladislav Delayn karun minimalistinen, mutta vastustamattoman vangitseva moderni ambient-musiikki uudisti minen mielestä modernia maalailevaa elektronista musiikkia tavalla, jota kukaan ei aikaisemmin ollut tehnyt. Delayn musiikki oli milloin modernia dubia, milloin 2000-luvun anteeksipyytelemätöntä ambientia, Delay listattiin usein Brian Enon, Kode9:n ja Lee Perryn kaltaisten artistien rinnalle suurena kulttisankarina.

Viime perjantaina Vladislav Delay julkaisi uuden levyn Rakka, joka muistuttaa meitä siitä, että meillä Suomessa vaikuttaa yksi tämän vuosituhannen merkittävimmistä elektronisen musiikin neroista, yhä lähes täysin tuntemattomana suuruutena kotimaassaan. Rakka on industriaalinen ambient-helmi, joka on kuin täydellisen kuumottava soundtrack tälle ikuiselle marraskuulle. Se on karumpi kuin yksikään tänä vuonna julkaistava metallialbumi, mutta silti armollisempi kuin yksikään elektronisen musiikin levytys tai jazzalbumi. Rakka voi olla yksi koko vuoden hienoimmista elektronisista levyistä maailmassa ja varmasti yksi parhaita suomalaisia levyjä tänä vuonna.

Kuuntele Apple Musicissa.


Kuuntele ja seuraa päivittäin rakkaudella päivitettävää Päivän Biisit -soittolistaa Spotifyssä.