Thom Yorke julkaisi tänään tyylilleen uskollisen ihanan omaperäisen mainoskampanjan taputtelemana uuden fantastisen ANIMA-levyn, jonka kylkeen kuuluu myös tänään Netflixiin ilmestyvä Paul Thomas Andersonin ohjaama samanniminen surrealistinen lyhytelokuva.

ANIMA on erittäin vahva albumi ja se tullee asettumaan korkealle Radioheadin ja Thom Yorken muiden klassikoiden rinnalle. Se on kepoisasti yksi vuoden 2019 parhaita elektronisia albumikokonaisuuksia ja noussee myös kärkipäähän, kun kaikkia vuoden parhaita levyjä listataan. Itse olen (suuret vaitiolovelvollisuudet allekirjoittaneena) jumittanut levyä nyt nonstopina ja muutaman viikon, enkä tunnu saavan tarpeekseni.

ANIMA kulkee käsi kädessä Yorken ensimmäisen soololevyn The Eraserin kanssa, se ei kuitenkaan pyri olemaan yhtä ajassa kiinni ja trendikäs kuin Eraser julkaisunsa aikaan, vaan on rehellisen aikuismaisempi, haavoittuvampi, minimalistisempi kuin tuo vuoden 2006 mestariteos. ANIMA on sukua Eraserin lisäksi Radioheadin klassikoille Kid A, In Rainbows, A Moon Shaped Pool ja miksei myös OK Computerin lungeimille hetkille.

Levyn tuottajana toimii Radioheadin luottonero Nigel Godrich, jolle Yorke alkoi lähettelemään keskeneräisiä aihioita ja looppejaan, kun uutta musiikkia ei vain tuntunut syntyvän, Godrich miksaili raakamateriaalia helpommin pureskeltavaksi ja muutamia levyn kappaleita testailtiin myös livenä hyvissä ajoin ennen levyn julkaisua. Yorke itse kertoo fiilistelleensä Flying Lotusia albumin teon aikana, ehkäpä se auttoi taas löytämään koko albumista huokuvan rennon maagisuuden.

Levyn ensimmäisenä Päivän Biisinä kuullaan melankolisesti rullaava I Am a Very Rude Person, joka on hyvä sisäänheittokappale koko albumin saloihin.

ANIMA on heittämällä kesän 2019 merkittävin albumi, ehkäpä myös koko vuoden.


Kuuntele ja seuraa päivittäin rakkaudella päivitettävää Päivän Biisit -soittolistaa Spotifyssä ja Apple Musicissa.

Mainokset